Misja
Nasza szkoła to miejsce gdzie wychowankowie rozwijają się poprzez naukę, pracę, zabawę i własne doświadczenia. Uczniowie stają się odpowiedzialnymi, kreatywnymi ludźmi. To środowisko, w którym młody człowiek ma szanse odnalezienia swego miejsca w społeczeństwie a wszyscy czują się bezpiecznie, otoczeni szacunkiem i wzajemnym zrozumieniem.
Wizja
- W szkole panuje życzliwa atmosfera, oparta na: kulturze osobistej nauczycieli, wychowanków i rodziców, wzajemnym szacunku, pomocy i współdziałaniu.
- Uczniowie o różnych predyspozycjach fizycznych i intelektualnych są wspierani we wszechstronnym rozwoju i rozwijaniu zainteresowań.
- Uczymy szacunku do historii, tradycji, kultury. Współpracujemy z instytucjami i organizacjami o podobnych celach.
- Dbamy o zdrowie fizyczne i psychiczne wszystkich wychowanków.
- Nauczyciele cieszą się autorytetem uczniów i rodziców, a ich kompetentne podejście budzi zaufanie. Wspieramy wychowanków w rozwoju, szukamy rozwiązań problemów na zasadzie partnerstwa i dialogu.
- Rodzice partycypują w procesie wychowania i kształcenia swoich dzieci.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Borku Szlacheckim jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- Ciekawy świata
Gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizując w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe. Zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły. Racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne
- Tolerancyjny, przyjazny i kulturalny
Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i właściwym. Stara się nie tylko zrozumieć innych i dostrzec w nich coś dobrego, ale pozytywnie patrzy też na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Zna normy obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym, przestrzega ich, nie eksponując swojej osoby w sposób urażający innych ludzi. Integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
- Samodzielny, zaradny i otwarty
Potrafi racjonalnie bronić swojego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych ludzi. Ma pomysły na rozwiązanie różnych problemów i potrafi zastosować je w działaniu. Wykazuje się konsekwencją w realizacji swoich zamierzeń. Jest ambitny i kreatywny.
- Odpowiedzialny i obowiązkowy
Zna swoje obowiązki i stosuje się do nich. Świadomie korzysta ze swoich praw. Uczestniczy we wspólnych działaniach podejmowanych na terenie szkoły, klasy czy środowiska lokalnego. Dba o swoje otoczenie, wykorzystując wiedzę na temat ekologii i ochrony środowiska. Cieszy się z sukcesów własnych oraz innych. Godzi się z porażkami, ale jednocześnie wytrwale szuka rozwiązań.
- Rozważny i krytyczny
Dba o bezpieczeństwo własne i innych. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i dbałość o zdrowie. Selekcjonuje informacje płynące ze świata zewnętrznego. Odróżnia prawdę od fikcji.
- Uczciwy i prawy
Stara się zdobywać zaufanie innych, wybierając zachowania szczere. Potrafi przyznać się do błędu, unika zachowań nieuczciwych i ponosi konsekwencje za swoje czyny. Szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy.
ROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/25
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizację bibliotek. Ze względu na skalę oddziaływania jest to jeden z największych programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Debata Oksfordzka w Skawinie
PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2022/23
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Wyposażenie zakupione w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”
Akademia Bezpiecznego Puchatka
W roku szkolnych 2022/2023 klasa 1 wzięła udział w ogólnopolskim programie „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, który obejmował tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w pięciu sferach: na drodze, w domu, w szkole, w Internecie oraz w relacjach z rówieśnikami. Podsumowaniem uczestnictwa w programie był udział uczniów w Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa, który rozwiązywali on-line. Dzieci wykazały się dużą wiedzą potwierdzając znajomość zasad bezpieczeństwa. Placówka otrzymała certyfikat udziału w XIV edycji programu edukacyjnego „ Akademia Bezpiecznego Puchatka”.

Zdrowo i Sportowo
Podczas roku szkolnego 2022/2023 klasa 1 uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i Sportowo”, mającej na celu promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci najmłodszych. Każdego miesiąca na lekcjach wychowania- fizycznego wdrażane były ćwiczenia gimnastyczne zaproponowane przez organizatorów. Ćwiczenia były skorelowane z tematyką danego miesiąca. Podczas trwania akcji udało się przeprowadzić ćwiczenia z następujących scenariuszy: Nasza Ziemia; W sadzie; Polska; Święty Mikołaj; Zimowa olimpiada; Walentynki; Wiosna; Wielkanoc; Las. Aktywność ruchowa przyniosła dzieciom radość, wpłynęła pozytywnie na rozwój ich sprawności fizycznej oraz samopoczucia. Uczniowie budowali relację z innymi poprzez współpracę podczas wykonywania zadań. Na zakończenie akcji szkoła dostała certyfikat potwierdzający uczestnictwo w akcji „Zdrowo i Sportowo”.
Programy edukacyjne i innowacje pedagogiczne realizowane w roku szkolnym 2021/22
„Przyjaciele Zippiego”
„Plastek i jego zaczarowane pudełko”
- „Z kulturą mi do twarzy”
- „Czytanie – wyzwanie”
- „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”